30 Myter Som Virker Mot Et Positivt Slankeresultat!

Her er de vanligste tabbene som ikke hjelper på vekta:

1. Jeg blir tynn av å droppe måltider.

Jo lenger tid du lar det gå mellom måltidene dine, jo høyere blir nivåene med kortisol. Dette hormonet øker fettlagringen i kroppen. Spis hver tredje time og reduser risikoen for kortisolproduksjon.

 

2. Jeg trener, derfor kan jeg spise!

Det er mye lettere å spise kalorier enn det er å forbrenne dem. For å forbrenne en cheeseburger på 350 kalorier, må du for eksempel trene aerobics i 45 minutter.

3. Jeg stoler på baderomsvekten.

Vekten din kan variere sterkt fra dag til dag avhengig av hormoner og andre faktorer. Bruk heller andre målemåter, som å måle midjemål, og liv-hofte-ratio, for å følge utviklingen.

4. Ja til lavkarbo-dietter.

Amerikanske forskere har sett at personer som følger en lavkarbodiett i et år, har lavere kolesterol og færre skadelige fettsyrer enn de som følger et kosthold med lite fett.

5. Jeg blir tynn av sukkerfri brus.

Drikker du lettbrus regelmessig, øker du risikoen for å bli overvektig med hele 41 prosent, ifølge forskere ved University of Texas. Årsaken er trolig at de kunstige søtningsstoffene forvirrer sultsignalene i hjernen, slik at du spiser mer.

6. Melk setter seg på hoftene.

Personer som drikker melk mister faktisk mer fett enn de som kutter ut melken. Det er fordi kalsiumet i meieriprodukter trigger fettforbrenning istedenfor lagring av det. Resultatene ser du ved å innta 3-4 porsjoner, som et glass skummet melk eller en yoghurt som inneholder mindre tilsatt sukker, daglig.

7. Jeg MÅ spise når oksehungeren slår til.

Nei, det er ikke sikkert det er mat som må til. Det holder muligens bare å drikke litt vann. Kroppen blander ofte sultfølelsen med tørstfølelsen. Har du spist i løpet av de siste to timene, bør du ta et glass vann istedenfor en matbit.

8. Olivenolje er kalorifattig.

Olivenolje er bra for deg, men en spiseskje inneholder rundt 120 kalorier, noe de fleste andre oljer også gjør. Prøv heller å spraye på oljen. En sprut inneholder rundt fem kalorier.

9. Slank av stress.

Det er mer sannsynlig at stress vil føre til vektøkning. Stress utløser hormonet kortisol, som stimulerer appetitten.

10. Frukt er kalorifritt.

Frukt inneholder færre kalorier enn for eksempel en halv pakke med kjeks, men husk at et eple likevel inneholder rundt 50 kalorier og en banan rundt 90.

11. Slank av detox-kur.

Forskere ved et kanadisk universitet har sett at detoxkurer frigir skadelige kjemikalier i kroppen, noe som bremser stoffskiftet, og dermed reduserer sjansene for å gå ned i vekt.

12. Du kan ikke drikke alkohol.

En hver diett som nekter deg å kose deg litt er dømt til å mislykkes. Men det er en annen grunn til at du ikke burde nekte deg selv alkohol: Ifølge spanske forskere finnes det en ingrediens i rødvin, resveratrol, som spalter fett.

13. 1000 kalorier om dagen ved slanking.

Det er ingen grunn til å sulte seg. Ikke bare senker det stoffskiftet, men det forhindrer produksjonen av hormonet leptin, som reduserer appetitten - noe som gjør det vanskeligere å følge en diett. Anbefalingen er å holde seg til minst 1500 kalorier om dagen.

14. Flytende kalorier teller ikke.

I gjennomsnitt kommer 21 prosent av vårt daglige kaloriinntak fra drikke. Så da er det desto høyere grunn til å erstatte kaloririk drikke som saft og brus, med drikke som ikke inneholder noen kalorier, som vann, te og kaffe.

15. Salater er alltid slankende.

Ikke nødvendigvis. Består salaten din av en klatt majones, en håndfull revet ost og baconbiter, i tillegg til grønnsaker, kan kalorimengden stige fra 50 til 350!

 

16. Lite fett betyr få kalorier.

 Selv om et produkt får redusert fettmengden med 30 prosent, så vil mengden kalorier totalt bare være 10-15 prosent mindre.

17. Fy til alt som heter fett.

Det er ikke slik at du må gi opp alt som heter fett. - Personer som får 35 prosent av sitt daglige kaloriinntak fra sunt fett, som fra nøtter og fet fisk, går ned mer i vekt enn de som spiser halvparten så lite, sier ernæringsfysiolog Jennette Higgs. Men mengden mettet fett bør ikke overstige 25 gram om dagen, og styr unna transfett.

 

18. Jeg spiser lite.

Den gjennomsnittlige slankeren nedvurderer mengden mat de spiser med inntil 800 kalorier per dag. For å få full oversikt over hva du stapper i munnen, bør du føre en dagbok etter alle måltider.

19. Jeg har lav forbrenning.

Stoffskiftet avgjør hvor raskt du forbrenner kalorier, og lenge trodde man at et lavt stoffskifte var en av årsakene til overvekt. Men man ser også mange overvektige med høyt stoffskifte. Så da holder det ikke å skylde på dette lenger!

20. Amming = vektreduksjon.

Det er sant at ammende kvinner forbrenner rundt 500 ekstra kalorier om dagen. Men fyller du på med en flaske cola eller en sjokolade hver dag har dette ikke noen effekt. Fokuser heller på sunn mat, som barnet også trenger, og du vil i tillegg oppleve å gå ned i vekt.

21. Nøtter er sunt.

Nøtter er stappet med en fettype som er sunt for hjertet. Men vektmessig inneholder nøtter flere kalorier enn potetgull. Så hold deg til små porsjoner - to eller tre store paranøtter, 8-10 mandler eller en håndfull med peanøtter eller cashewnøtter, om dagen.

22. All lett-mat har lite fett.

Egentlig så betyr ikke disse ordene noe, og egentlig kan det hende at du får i deg mer fett enn du tror. En vare som virkelig har redusert fettinnhold skal ha mindre enn 3 gram fett per 100 gram.

23. Det er skjoldbruskkjertelen min.

Selv om omkring 15 prosent av alle voksne har problemer med skjoldbruskkjertelen, vil bare én prosent gå opp i vekt som et resultat av dette, sier amerikanske eksperter. Men har du vektproblemer i tillegg til fortynning av håret, føler deg kald, har mensproblemer og humørsvingninger, kan dette knyttes til skjoldbruskkjertelen.

24. En bit er ikke farlig.

Vel, det kommer an på hva du spiser. En stor bit av en cheeseburger kan inneholde så mye som 70 kalorier. I tillegg skal det bare en liten bit til for å trigge hjernen - noe som gjør det fryktelig vanskelig å ikke spise opp resten.

25. Mat om kvelden feter mer.

Ikke nødvendigvis. For det kommer an på mengden kalorier du får i deg i løpet av en hel dag.

26. Mine foreldre er overvektige.

Genene dine står kun for 10 prosent av din risiko for å gå opp i vekt. Mens 90 prosent baserer seg på hva du spiser og hvor mye du trener. Holder du kontroll på dette, kommer du ikke til å oppleve de samme vektproblemene som familien din, ifølge British Nutrition Foundation.

27. Mørkt brød er slankende.

Nei, ikke helt. Enkelte mørke brødtyper har gøy GI, som kan øke nivåene med insulin i kroppen, som bidrar til å lagre fett.

28. Slank av å røyke.

Når du slutter å røke går forbrenningen litt ned, men den vil etter hvert stabilisere seg, og i tillegg vil du få mange andre gode helsegevinster.

29. Feit av karbohydrater.

Det er ingen vits å forsøke å kutte ned på karbohydratene, for i et forsøk på slanke kvinner viste det seg at de spiste like mange karbohydrater som overvektige, bare at de spiser færre karbohydrater med høy GI, som loff og hvitt ris.

30. Margarin er bedre enn smør.

Faktisk så inneholder de omkring samme mengde kalorier. Bruk heller plantemargarin som inneholder umettet fett.



Fyll ut skjema for GRATIS OG UFORPLIKTENDE ONLINE INFORMASJONSPAKKE - du må være 18 år eller eldre.

Linda 25 år, Oslo

Gikk ned 20 kg på ca.6 mnd

BMI-kalkulator

BMI-kategorier

<18,5

Undervægt
20,0 - 24,9 Normalvekt
25,0 - 29,9 Overvekt
30 -39,9 Kraftig overvekt
>40,0

Livstruende overvekt
Copyright/disclaimer BodyCare INT Finstadsvingen 6, 1406 Ski Tlf: 22 54 80 00 E-mail: perove@topteam.no
webdesign av Kompis Webbyrå